fbpx Skip to main content
Blog

Kasteel at the Festivals: een blik op de festivalzomer van 2023

By 04/07/2023juli 12th, 2023No Comments

Geen zomer zonder festivals en geen festivals zonder Kasteel. Ook dit jaar maakt onze Kasteel Rouge de line-up van verschillende events compleet. Gareth Linskens, Events & Hospitality Manager, neemt je mee naar de festivalweide en gidst je door de zomerplanning van ‘Kasteel at the Festivals’.

Starten doen we met een primeur, want we zijn de eerste brouwerij die een limited edition festivalblik uitbrengt. “Een vijftal jaar terug bracht Pepsi MAX gepersonaliseerde Tomorrowland blikken op de markt om hun vierjarige samenwerking te vieren. Wij doen nu iets gelijkaardigs, maar dan wel voor drie festivals”, legt Gareth uit.

Voor Ostend Beach, Hype’O Dream en Highlight Festival creëerden we een sleeve in de huisstijl van het event in kwestie. “In totaal gaat het om vier blikken, want voor Ostend Beach hebben we twee versies gemaakt: blikjes voor dit jaar en blikjes die al vooruitblikken op de editie in 2024. De organisatoren zijn erg blij dat ze kunnen uitpakken met deze blikvangers.”

In totaal zijn de vier blikken goed voor zo’n 90 hectoliter Kasteel Rouge. “De blikken zijn exclusief te verkrijgen op de festivals in kwestie. Dit is een goeie test om te kijken hoe de gepersonaliseerde blikjes in de smaak vallen bij het grote publiek. Wie weet, is dit wel voor herhaling vatbaar voor bijvoorbeeld een leuke actie in de retail. Met onze blikken en sleeves kunnen we alle kanten op.”

Blikken en herbruikbare bekers

Dat de blikken – met of zonder gepersonaliseerde sleeve – zeker dit jaar meer dan welkom zijn, heeft alles te maken met een nieuwe wetgeving. “Sinds 15 juni zijn wegwerpbekers verboden op de festivalweide. Samen met petflessen en herbruikbare bekers, worden blikken deze zomer de norm op events. Organisatoren zijn dus heel blij als ik langskom met onze Kasteel Rouge blikken”, lacht Gareth.

Ook voor onze brouwerij zelf bieden de blikken heel wat voordelen. “Ze hebben een grote meerwaarde tijdens de onderhandelingen met festivals. Daarnaast hoeven we geen tapinstallatie te voorzien en is het vat nooit leeg. Ook qua zichtbaarheid zijn de blikken een godsgeschenk.” Bij grote festivals, zoals een Ostend Beach, genieten de blikken de voorkeur. Bij kleine festivals ligt dat anders: “Die zijn heel blij met onze herbruikbare bekers. Sowieso gaan we hierop verder inzetten zodat we tegen 2025 klaar zijn voor de volledige omschakeling naar herbruikbare bekers.”

Eigen podia

Naast onze blikken, zal Kasteel Rouge ook op andere manieren zichtbaar zijn op de festivals. “Op Ostend Beach en Aftrsun Festival in Aarschot hosten we podia die we volledig zelf inkleden. Daarnaast rekenen we op onze inflatables en bucket hats. Die laatste zijn een echte trendsetter, want ook andere (bier)merken pakken er nu mee uit.”

Ook op onze social media stijgt de festivalkoorts. Nog voor de start van het seizoen, lanceerden we een campagne. “Via de landingspagina van Kasteel at the Festivals kunnen volgers zich registreren om kans te maken op gratis tickets. Van zodra de winactie start op onze socials, sturen we ze een mailtje zodat ze meteen kunnen deelnemen. De pre-registratie was alvast een groot succes.”

Nieuwe namen

Zo belanden we bij de belangrijkste vraag: op welke festivals is onze Kasteel Rouge dit jaar te vinden? “Er zijn al een aantal festivals de revue gepasseerd. Dan denk ik aan onze thuismatch op Labadoux, waar we maar liefst vijftien vaten Kasteel Rubus Framboise verkochten. Ook in Oostende (BAYA en 7Even), Herentals (Afterwork en Replay Festival) en Izegem (Riverfest) prijkte onze Kasteel Rouge al op de affiche.”

Naast de vaste waarden zoals Ostend Beach, Hype’O Dream, Buikrock en Highlight Festival, zijn we dit jaar ook aanwezig op Cirque Magique (Avelgem), Popmasters en Dreambeats (Kortemark), Elixir Open Air (Oudenburg), Festival Dranouter en Campo Solar (Damme).

“Kasteel at the Festivals is één van de strategische pilaren van ons biermerk. Richting 2024 willen we ons concept dan ook verder uitbreiden om nog meer zichtbaarheid te creëren op events en in het bijzonder op festivals”, besluit Gareth.