fbpx Skip to main content
Blog

The making of Kasteel, echte rijkdom vind je overal

By 17/02/2023maart 20th, 2023No Comments

Vanuit onze familiebrouwerij in Izegem creëert Kasteel wereldwijd momenten van echte rijkdom. Rond de dertigste verjaardag van ons biermerk had onze CEO Xavier Vanhonsebrouck het ambitieuze plan om de impact van Kasteel op mensen in beeld te brengen. In Geronimo, een productiehuis dat high-end televisie, film en reclame maakt, vond Xavier een gelijkgestemde partner.

In 2021 werd Kasteel 30 jaar, een verjaardag die we vierden met een jubileum-etiket en een nieuw Kasteelbier: Kasteel Xtra. Achter de schermen luidde het jubileum ook de start van een gloednieuwe campagne: Kasteel, echte rijkdom vind je overal.

Xavier Vanhonsebrouck: “Sinds de commerciële lancering van Kasteel Donker in 1991 zijn onze Kasteelbieren in meer dan 60 landen beschikbaar. Ik overdrijf niet als ik zeg dat we bijna dagelijks een mail ontvangen van een Kasteel-fan. Die berichten komen van over de hele wereld. Van een dochter die ons stuurt hoe haar 91-jarige vader Marcel nog elke dag geniet van een Kasteelbier tot de Israëlische expat die in Texas het thuisfront niet mist, wel haar favoriete bier: Kasteel Rouge. Als brouwer zijn dit verhalen die tonen hoe Kasteel wereldwijd momenten van rijkdom creëert.”

Creative partner in crime

Het plan was er, nu nog op zoek naar een creatieve partner om het idee uit te werken. “Toen we in 2019 een campagne rond Filou, Belgisch Strekenbier lanceerden, deden we dat in samenwerking met Geronimo. Gertjan De Smet, Creatief Directeur, en zijn team bedachten tal van leuke streken waaronder de bakkenmuur voor het Vlaams Parlement en het vaccinatiebier dat werd uitgedeeld op de markt in Izegem. De keuze was dus snel gemaakt”, vertelt Xavier.

Gertjan De Smet van Geronimo pikt in: “Een tweetal jaar geleden, tijdens een van de toen al legendarische brainstorms die ik frequent had met Xavier rond de toog van Michelles Pub & Brasserie in Izegem, ontsproot het idee om Xaviers jarenlange droom vorm te geven: het op een cinematografische manier in kaart brengen van de wereldwijde export van – en liefde voor – Kasteelbier. In no time – en enkel wat tegengewerkt door een wereldwijd virus – stelden we een topteam samen, met naast me aan het roer regisseur en topfotograaf Jef Boes. De zeer voelbare synergie tussen Geronimo en Kasteelbier, zowel op creatief als strategisch vlak, mondde uit in een prachtige campagne die de rol van het biermerk in het leven van mensen over de hele wereld inneemt op een prachtige manier neerzet.”

Bestemming X

Bij de voorstelling van de eerste video wist Xavier dat hij in Geronimo de perfecte campagnepartner had gevonden. “Zowel het sentiment als de beelden waren precies hoe ik me had voorgesteld. Dit smaakte naar meer! Het productieteam trok vervolgens nog naar 4 andere landen om de rijkdom van onze Kasteelbieren in beeld te brengen. Tijdens de uitwerking van onze campagne vertelde Gertjan me over een nieuw spelprogramma.”

Kasteel is meer dan een biermerk, het is een biermoment. Een moment van echte rijkdom.

“Toen we niet veel later ook op TV-vlak met een hyper ambitieus project uitpakten; Bestemming X (een gloednieuw en misleidend spelprogramma doorheen Europa), linkten we de kern van dat programma (de zoektocht én het ontdekken van waanzinnige locaties in Europa) meteen aan die van Kasteelbier (het ontdekken van echte rijkdom, waar je ook bent). De ras-ondernemer in Xavier Vanhonsebrouck twijfelde geen seconde en stapte mee in het project. Zo vonden niet enkel nieuwe momenten van echte rijkdom plaats binnen de reality-stukken van het programma, maar kreeg de campagne ‘Echte rijkdom vind je overal’ meteen haar eerste medialancering, in de vorm van 7” commercials rondom het prime 1 programma op VTM. Nu de campagne, en de campagne premisse van Kasteelbier eindelijk aan de wereld mag worden getoond, kunnen we niet wachten om het verhaal de komende jaren verder uit te bouwen”, vertelt Gertjan.

“Kasteel is meer dan een biermerk, het is een biermoment. Een moment van echte rijkdom. Ik hoop dat de consument zich kan vinden in de verhalen die we brengen. Ik hoop vooral dat deze verhalen de consument inspireert om zichzelf een moment van echte rijkdom te gunnen, want echte rijkdom vind je overal”, besluit Xavier.