fbpx Skip to main content
Blog

Het jaaroverzicht van Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck met CEO Junior Michiel Clyncke

By 13/01/2021No Comments
Michiel Clyncke, CEO Junior bij Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck, zet het nieuwe jaar in met een terugblik op 2020. “Het voorbije schrikkeljaar wordt wereldwijd gezien als een rampjaar en toch is onze brouwerij er als één team in geslaagd om een goed resultaat neer te zetten. Al onze medewerkers hebben bijzondere inspanningen geleverd en het is dan ook hun verdienste dat 2020 ondanks alles een jaar was waarin we konden blijven investeren in de toekomst van onze brouwerij en het Bierkasteel.”

Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck nam begin 2020 een zeer ambitieuze start. “We hadden mooie vooruitzichten en 2020 zou het jaar worden waarin we ons blikkengamma verder zouden uitbreiden”, begint Michiel Clyncke. Toen brak de wereldwijde coronacrisis uit en ging alles op slot, inclusief de horeca. “Biermerken zoals Kasteelbier en Filou hebben het voorbije jaar sterk gepresteerd in de retail, waardoor we het verlies van de horeca redelijk hebben weten op te vangen.”

Investeren in mensen

Ondanks de crisis mocht Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck in 2020 ook heel wat nieuwe medewerkers verwelkomen. “Investeren in de toekomst, betekent ook investeren in mensen. In tijden zoals deze is het geen evidentie om extra jobs te creëren. We hebben de extra handen echter nodig om te kunnen blijven groeien. Ook in 2021 zijn we van plan om te investeren in extra krachten om ons team nóg beter te maken”, legt Clyncke uit.

Ondanks het coronavirus zijn we blijven investeren in de toekomst

Naast investeren in mensen, investeren we ook in de horeca. “Het coronavirus treft de horeca bijzonder hard. Daarom lanceerden we tijdens de eerste lockdown een steunactie voor horecazaken die begonnen met take-away. Bij elke bestelling mochten de uitbaters een gratis blikje Filou meegeven. Recent nog besloten we ook de huur van de maand januari kwijt te schelden voor onze eigen cafés. Met dit nieuwjaarscadeau willen we de uitbaters even hun financiële kopzorgen doen vergeten zodat ook zij en hun naasten kunnen genieten van de feestdagen.”

Nieuwe Michelles Pub & Brasserie

Ook het Bierkasteel – dat o.a. de brouwerijbezoeken en events organiseert – maakte een ambitieuze start in 2020. Die start smoorde het coronavirus echter al snel in de kiem. “Toch heeft het team van het Bierkasteel niet stilgezeten. Tijdens de eerste lockdown werd gewerkt aan de uitbreiding van Michelle’s Pub. De opening begin juli was meteen een schot in de roos. De bezoekers zijn laaiend enthousiast over het interieur en de uitgebreide brasseriekaart. In 2021 willen we het succes van de nieuwe Michelles Pub & Brasserie verderzetten. Laat ons dan ook duimen dat het team weer snel aan de slag kan!”

Door de verplichte sluiting van de eigen horecazaak, besloot de familiebrouwerij uit Izegem ook om de rondleidingen te stoppen en het aantal openingsdagen van de Bierboetiek te beperken. “Ook hier weer hebben we dan maar besloten om te investeren in de toekomst. Met de webshop springen we op de digitale winkelkar en laten we onze speciaalbieren nu tot op de stoep leveren. De eerste bestellingen zijn al succesvol geleverd en in 2021 gaan we de webshop verder uitbreiden”, vertelt Clyncke.

Dit wordt 2021

Het mag duidelijk zijn dat 2020 ondanks alles geen rampjaar was voor de brouwerij van Kasteelbier, Filou en Brigand. De vraag die iedereen zich echter stelt is: wat heeft 2021 in petto voor Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck? “In 2021 zal er heel wat te doen zijn rond 30 jaar Kasteelbier. Ook vieren we dit jaar dat onze CEO Xavier Vanhonsebrouck al 30 jaar aan de slag is in de brouwerij.” Naast al het feestgedruis zet de brouwerij ook in 2021 zijn ambitieuze doelstellingen verder. “We hebben momenteel alles in huis – bier van het vat, in fles of in blik – om nieuwe kanalen en nieuwe exportlanden aan te spreken. Maar bovenal beschikken we over de juiste mensen op de juiste plaats om onze ambities waar te maken. Alles staat klaar om van 2021 een fantastisch jaar te maken en ook nu weer zal het coronavirus ons niet kunnen tegenhouden”, klinkt het opnieuw zeer ambitieus.

In 2021 kijkt Clyncke ook naar Filou als sponsor van KV Oostende, Knack Volley en Filou Oostende. “Vanaf volgend seizoen speelt de Belgische basketbalkampioen in de BeNeLeague waardoor onze Filou extra zichtbaarheid zal krijgen in Nederland”, verduidelijkt hij. Tot slot hoop de CEO Junior dat het coronavirus snel bestreden zal worden. “De trouwagenda van het Bierkasteel – dat trouwens in de top tien van Belgische eventlocaties staat – zat stampvol in 2020. Ook de agenda van 2021 zit nu al bijna volledig volgeboekt. Laat ons dus hopen dat al die koppels de kans krijgen om hun mooiste dag te vieren in het Bierkasteel. Ik verlang alvast naar het moment dat ik mijn collega’s weer een hand mag geven en dat we samen het glas mogen heffen op wat we samen hebben bereikt en zullen bereiken”, besluit Clyncke.